Liczba Gmin (4)  |  liczba sołectw (63)  |  liczba mieszkańców (49 250)  |  Budżet na LSR (7 117 320,00 zł)  | 
Lokalna Grupa Działania Dunajec-Biała

        LGD Dunajec-Biała:
•  LGD Dunajec Biała
•  Statut i inne dokumenty
•  Lokalna Strategia Rozw.
•  Logo i inne pliki
•  Władze i Rada Decyzyjna
•  Biuro | Kontakt
Informacja Turystyczna
        Nabory wniosków:
  Drugi nabór wniosków

•  Małe projekty
•  Odnowa wsi
•  Mikroprzedsiębiorstwa

  Pierwszy nabór wniosków

•  Małe projekty
•  Odnowa wsi

•  Harmonogram naborów
•  Cele LSR
•  Wzór odwołania

•  Konsultacje
•  Różnicowanie działaln
•  Małe projekty
•  Mikroprzedsiębiorstwa
•  Odnowa wsi

  Drugi nabór wniosków

•  Różnicowanie działaln
•  Małe projekty
•  Mikroprzedsiębiorstwa
•  Odnowa wsi

•  Harmonogram naborów
•  Cele LSR
•  Wzór odwołania

•  Konsultacje
•  Różnicowanie działaln
•  Małe projekty
•  Mikroprzedsiębiorstwa
•  Odnowa wsi

  Drugi nabór wniosków

•  Mikroprzedsiębiorstwa
•  Odnowa wsi


•  Harmonogram naborów

•  Różnicowanie działaln. I
•  Różnicowanie działaln. II
•  Małe projekty
•  Mikroprzedsiębiorstwa
•  Odnowa wsi


•  Harmonogram naborów

•  Różnicowanie działaln.
•  Małe projekty
•  Mikroprzedsiębiorstwa
•  Odnowa wsi

•  Konsultacje
•  Interpretacje
•  Księga Wizualizacji
•  Różnicowanie działaln.
•  Mikroprzedsiębiorstwa
•  Odnowa wsi
•  Małe projekty
•  Pula Srodków
•  Interpretacje
•  Konsultacje
        Materiały do pobrania:
•  Uchwały Organów LGD
•  Wytyczne oceny
•  LEADER dobre praktyki
•  Kwartalnik LGD
•  Przykłady działań
•  Materiały ze szkoleń
•  Zapytania ofertowe
Kwartalnik LGD
9 nowych opracowań
        Warto wiedzieć:
Poszukaj Swoje LGD
        Koniecznie zobacz:
Wschodnia Małopolska na Rowerze
Smak na Produkt
Turystyka Wiejska w Europie Srodkowej
Wiejski Smak Europy
Smak na Produkt
1914-1918 Wspomnienie dróg do Europyt
        Skrzynka pomysłów:
•  Masz pomysł ?
•  Daj cynk ...
        Linki Partnerskie:
Tarnowskie Centrum Informacji
Aplikacja SmartSAD
Małopolska agroturystyka
Zarabiaj na turystyce
Szlak architektury drewnianej
Polska Organizacja Turystyczna
biuro@europoland.com

pon. - ptk. 10.00 - 18.00

  INFORMACJE BIEŻACE
Chcieć się zainteresować

Rozmowa z Janem Czają, kierownikiem biura LGD Dunajec-Biała w Zakliczynie
Proszę przybliżyć zagadnienia związane ze strategią rozwoju przyjętą przez LGD Dunajec-Biała.

Strategia obejmuje cztery gminy należące do naszej LGD: Wojnicz, Pleśną, Ciężkowice i Zakliczyn i opiera się na czterech punktach: rozwój i promocja turystyki, rozwój produktu lokalnego, budowanie kapitału ludzkiego i integracja społeczna oraz dziedzictwo przyrodnicze. To są główne założenia wokół których budowany jest wizerunek naszego terenu.

Czy na któryś z tych elementów kładziecie szczególny nacisk?

Staramy się realizować wszystkie zamierzone cele, a intensywniej włączmy się w te działania, które cieszą się szczególnym zainteresowaniem i popularnością wśród ludzi. Jeżeli grupa ludzi ma pomysł, chce go realizować, wykazuje rzeczywiście inicjatywę i wkłada w to sporo pracy, i jeżeli wpisuje się to w naszą strategię to my jesteśmy właśnie po to, by takie działania wspierać i formować szyldem LGD. Obecnie, w niejako naturalny sposób, intensyfikujemy nasze działanie w kierunku turystyki i produktu lokalnego.

Właśnie - coraz głośniej o produkcie lokalnym, sprzedaży "od rolnika bez pośrednika". Może Pan przybliżyć temat?

Zaczęło się to od grupy gospodarstw rolnych, których właściciele wpadli na pomysł sprzedaży swoich produktów trochę inaczej niż na targu. Jest u nas mnóstwo małych gospodarstw rolnych, które dla siebie, swoich rodzin i znajomych produkują zdrową, niczym nie skażoną żywność. Dlaczego więc nie wyjść z tym dalej? Chcielibyśmy stworzyć z naszego terenu zagłębie zdrowej żywności. Po co szukać czegoś nowego, co pochłonęłoby mnóstwo środków, czasu i pracy zanim zaczęłoby się identyfikować z naszym terenem, skoro mamy coś, co przecież było tu od zawsze - regionalne, tradycyjne potrawy i świeże, zdrowe produkty? Trzeba tylko nadać im markę i zrobić z owego produktu "towar eksportowy". Rozpoczęliśmy budowę sieci małych gospodarstw działających na zasadzie małych przedsiębiorstw, które wcale nie muszą zmieniać dotychczasowej działalności - produkują to, co dotychczas, z możliwością sprzedaży. Stąd też pomysł na stworzenie sklepów - punktów sprzedaży tych produktów, pod jedną marką, z jednakowym znakiem formowym i informacją dla klienta, w jakim gospodarstwie zostało to wyprodukowane. Zanim do tego dojdzie, musimy pozyskać do współpracy na tyle dużo rolników o zróżnicowanej działalności, aby było co sprzedawać. Obecnie współpracuje z nami 16 gospodarstw i na bazie ich produktów tworzymy "paczki od rolnika". Zamówienia na nie zbieramy za pośrednictwem strony internetowej www.odrolnika.pl i raz w tygodniu dostarczamy zamówiony towar do domu klienta.

A co z produktami przetworzonymi - serami, dżemami? Obecnie prawo nie zezwala na sprzedaż takich produktów bez odpowiednich atestów.

Pracujemy i nad tym. W odpowiedzi na nasze działania odzywają się z całej Polski rolnicy, którzy na swoim terenie próbują także wprowadzić sprzedaż produktu lokalnego. Wkrótce planujemy spotkać się w Warszawie i powołać oficjalny organ, który opracuje zmianę regulacji prawnych na trochę bardziej przyjazne małym gospodarstwo. Na razie, na naszym terenie planujemy budowę małej przetwórni, która służyłaby rolnikom do przetwarzania swoich zbiorów, a my jako LGD pomoglibyśmy w sprzedaży takich przetworów. Oczywiście nie każdemu. Nie może przecież być tak, że ktoś nagle pojawi się np. z malinami, które wyjątkowo mu obrodziły, skorzysta z przetwórni i zechce jeszcze, aby mu to sprzedać. Trzeba włączyć się w pracę grupy, wykazać inicjatywę, dać coś od siebie, a dopiero potem wymagać. Kwestie organizacyjne działania przetwórni musimy jeszcze "dograć", ale mamy nadzieję, że w lecie przyszłego roku już będzie można z niej korzystać. Warunkiem, oprócz działania na rzecz całej grupy, będzie posiadanie aktualnej książeczki zdrowia. Do tych kwestii my sami podchodzimy bardzo rygorystycznie. Zarówno produkty jak i to co zostanie z nich robione muszą być najwyższej jakości. Praca nad marką jest ciężka i długa i jedna "wpadka" może tą pracę definitywnie przekreślić. Produkt lokalny chcemy połączyć z rozwojem turystyki. Gospodarstwa agroturystyczne działają na naszym terenie od kilkunastu lat, teraz trzeba tylko umiejętnie stworzyć swoisty pakiet, łącząc jedno z drugim. Chcemy umożliwić turystom przyjazd do gospodarstwa, możliwość przyjrzenia się z bliska pracy na wsi, kontakt ze zwierzętami, zakup zdrowych i świeżych produktów, dając jednocześnie możliwość prawdziwego odpoczynku i relaksu.

Plany bardzo ambitne. A co z pozostałymi elementami strategii?

Wykorzystanie kapitału ludzkiego i integracja społeczna są wciąż realizowane. Nawiązujemy kontakty, umożliwiamy nawiązywanie takich kontaktów także społecznościom lokalnym poprzez koła zainteresowań, spotkania, imprezy integracyjne. Organizujemy szkolenia i kursy podnoszące kompetencje. Próbujemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom ludzi. Dziedzictwo przyrodnicze natomiast stanowi idealne uzupełnienie turystyki. Teren naszej LGD to w bardzo dużym stopniu przyroda i to przyroda w kształcie coraz rzadziej spotykanym na zachodzie Europy. Również polska wieś wygląda zupełnie inaczej. U nas nie ma właściwie wielohektarowych gospodarstw nastawionych na określoną produkcję powodującą monotonię krajobrazu. U nas są małe gospodarstwa, rozsiane po pagórkach, pełne kwiatów i kolorów. Oczka wodne, potoki, urokliwe łączki, pasące się gdzieniegdzie krowy. My mając to na co dzień nie dostrzegamy tego uroku i tego, że może to stać się bardzo atrakcyjne z punktu widzenia turysty - mieszczucha. Mamy ogromny potencjał przyrodniczy, który musimy i - co ważniejsze - możemy wykorzystać jako nasz atut.

Każdy, kto ma pomysł może liczyć na wasze wsparcie?

Każdy, kto ma pomysł wpisujący się w naszą strategię. LGD nie jest kolejnym funduszem pomocowym dla każdego. Można do nas złożyć wniosek o dofinansowanie i na pewno poprzemy każdy wniosek, którego efektem będzie działalność na rzecz szerszej społeczności w kontekście naszej Lokalnej Strategii Rozwoju. Podam prosty przykład - jeżeli dana gmina wybuduje szlak turystyczny, to my z przyjemnością przyjmiemy każdy wniosek, którego efektem będzie ożywienie tego szlaku - np. utworzenie wypożyczalni rowerów, budowa małej gastronomi, parkingu itp. Ale jeżeli ktoś ma firmę budowlaną i potrzebuje koparki, to już nie do nas, bo ta koparka nie pasuje do żadnego z elementów naszej strategii. Powtarzam, bo to bardzo ważne - nie jesteśmy funduszem pomocowym dla każdego. Każdy pomysł musi wpisywać się w większą całość. Wszystkich, którzy mają jakiś pomysł, chcą coś zrobić, chcą się włączyć w działania związane czy to z turystyką, czy z produktem lokalnym, zapraszamy do naszego biura. Jest naprawdę sporo możliwości. Trzeba tylko chcieć się zainteresować.

Dodatkowe informacje można uzyskać pod nr tel 14 665 37 37 w godz. 07:45 - 15:45

Wprowadził: Jan Czaja (Kierownik Biura LGD) dnia 29-09-2010 godz. 0:01 | Ostatnia zmiana z dnia 29-09-2010 godz. 0:01
I   N   F   O   R   M   A   C   J   A
"Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie,
Instytucja zarządzająca PROW 2014-2020 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Strona prowadzona przez Lokalna Grupa Działania Dunajec-Biała współfinansowana jest ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 19. Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER - PROW 2014-2020.
Copyright © 2009   LGD Dunajec - Biała O nas | zgłoś błąd | prywatność | reklama | kontakt | mapa serwisu
Nasze Gminy:               Gmina Pleśna | Królewskie Miasto i Gmina Ciężkowice | Miasto i Gmina Zakliczyn | Miasto i Gmina Wojnicz
Linki Partnerskie:          Borzęcińsko-Radłowska LGD | Pogórzańskie Stow. Rozwoju | Zielony Pierścień Tarnowa |
web stats stat24